واحد ماشین‌ آلات و تجهیزات از این توان برخوردار است که تجهیزات تخصصی، ماشین‌‌آلات و خدمات خود را برای انجام پروژه‌های متنوع نفتی و گازی در اختیار مشتریان بالقوه قرار دهد. در واقع شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران بعنوان یکی از بزرگترین و با تجربه‌ترین پیمانکاران EPCI در ایران، در روند انجام بسیاری از پروژه‌های ساخت و نصب سازه‌های بزرگ فراساحلی مشارکت داشته است. به همین علت IOEC با مد نظر قراردادن حجم و بزرگی کارهای انجام شده گام‌های مهمی را برای دستیابی به ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز خود برداشته است.
جرثقیل‌‌ها:
واحد ماشین آلات و تجهیزات قابلیت‌های خود را از طریق اجاره، راهبری و اجرای پروژه‌های خشکی و فراساحلی ارائه می‌نماید. در حال حاضر IOEC از جرثقیل فوق سنگین LAMPSON که قادر به جابجایی ۱۵۰۰ تن بار می‌باشد، بهره می‌برد. این جرثقیل فوق سنگین می‌تواند سازه‌ها و تجهیزات نیروگاه‌های برق و صنایع پتروشیمی را بلند و نصب نماید.
جرثقیل مدل LAMPSON شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران تنها نمونه موجود در ایران و سراسر خاورمیانه از نظر نوع و ظرفیت محسوب می‌شود. این در حالی است که IOEC انواع بسیار گوناگونی از جرثقیل‌ها با ظرفیت‌های متغیر از ۸۰ تا ۴۰۰ تن نیز در اختیار دارد.